reklama

Ubuntu 7.04, Year of the Desktop Linux, alebo aj nie?

Už nejaký ten piatok sa snaží Linux dostať do povedomia bežných užívateľov a aspoň troška dobehnúť neporaziteľný Microsoft na trhu operačných systémov. Mnohí zástancovia a fanúšikovia každý rok ohlasujú tzv. Year of Desktop Linux - t.j. rok kedy Linux prerazí a uchmatne si reálny kúsok koláča operačných systémov bežných ľudí - no doteraz ich slová neboli nikdy ničím podložené. Enter Ubuntu 7.04 Feisty Fawn ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Ubuntu
Ubuntu (zdroj: Ubuntu wallpaper)

Úprimne povedané chcel som tu napísať veľmi dlhý a detailný článok o tejto novej verzii Ubuntu v ktorom by som vychválil všetky úžasné, nové "features", spomenul použiteľnosť aj normalným userom a pridal sa práve do skupiny ľudí šíriacich zvesť "rok Linuxu". Naozaj sa tento rok niečo deje, DELL už predáva desktopové a notebookové zostavy s inštaláciou Ubuntu, bloggeri ako aj odborné časopisy opatrne Ubuntu chvália a po dňoch hrania sa s touto distribúciou by som už naozaj mohol povedať: "Microsoft tras sa!". Žiaľ, po mojej úvodnej eufórií som postupne prišiel k troška triezvejším záverom. Ale poďme nato postupne...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moje prvé kontakty s linuxom nastali na univerzite, kde sa samozrejme širšie používa a človek tam stretne aj pár naozaj, pre linux, zanietených ľudí. Tam ma však tento operačný systém (vtedy to myslím bol konkrétne Debian) neoslovil a ďalej som sa mu veľmi nevenoval.

Hlbší kontakt som získal až o niečo neskôr, keď som v rámci projektu dostal za úlohu na linuxe rozbehať istú aplikáciu. Vedel som v tom čo to robiť, ale predsa len toto vyžadovalo hlbšie znalosti. Tak som si zaumienil, že sa do toho dostanem. Dnes som v linuxe celkom doma a používam ho pracovne často a preto som rozmýšľal, že na neho úplne prejdem - a tu prišlo vhod novučičké Ubuntu. Bol som nadšený z Berylu , virtuálnych plôch a ideálov Free Software Foundation. Takto "naštartovaný" som do svojho Vista notebooku (Dell D620) strčil Live CD Ubuntu 7.04 Feisty Fawn a spustil inštaláciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový Feisty je naozaj vynikajúci - inštalácia prebehla úplne bez problémov - partície boli rozoznané správne, grafika tiež a aj 3D efekty mi išli. Až na hry som mal pripravenú náhradu za každú aplikáciu, ktorú používam - Namiesto MS Office - OpenOffice, Google aplikacie na mail/time manažment, GIMP na image manipulation, Amarok na hudbu, atď... S úžasnou svižnosťou sa otvárali programy, bezproblémovo som sa pripojil do siete a mal som pocit, že konečne mám celý svoj počítač pod kontrolou. A tu na tomto mieste som sa chcel presne rozpísať ako krásne je Ubuntu schopný skoro úplne nahradiť všetky Windows programy a tým môj prechod na Linux spečatiť. Potom to prišlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nejde mi wifina. Hmm. Po googlení som zistil, že asi tak skoro ani nepôjde (mám broadcom T_T). Nejdú mi hry. Amarok iTunes nenahradí. Na nastavenie grafiky musím ísť do konzoly, a áno openoffice je fajn, ale skúšali ste niekto MS Office 2007 ? OpenOffice má čo robiť aby toto dobehlo.

A tu mi svitlo v čom je problém - Linux odjakživa dobieha a neinovuje, snaží sa na trhu desktopových OS dobehnúť Microsoft a čiastočne aj Apple. Ak sa sami spýtate reálne otázku: "Ktorá Linux aplikácia by vás presvedčila prejsť na Linux?" aká bude odpoveď ? Žiadna. Všetky už máte, alebo máte iné a pokročilejšie. Napriek všetkému pokroku v Linuxe (a verte mi Ubuntu 7.04 je naozaj pokročilý OS) stále ešte nedobehol Windows a Mac OS X. A ani sa tak skoro nestane. Dôvody môžeme hľadať všelikde - monopol MS, neochota výrobcov otvoriť svoje ovládače (@#$%!!!!! Broadcom), ale aj v samotnom jadre opensourceu -> v spôsobe vývoja. Takzvaný "bazárový" model vývoja (ako ho opísal Eric Raymonds v knižke The Cathedral and the Bazaar je síce veľmi efektívny na bugfixing, ale inováciu sám o sebe neprináša. Tá sa dá dosiahnuť rýchlejšie zacielením a organizáciou tímu, ktorý sa podieľa na vývoji - tu sa lepšie presadzuje "katedrálovému" (teda proprietárnemu) modelu vývoja. Linuxu sa doteraz nepodarilo prebrať iniciatívu na desktopovom trhu operačných systémov tak ako sa mu to podarilo na trhu serverov. Chýba mu to, čo pre serveri urobil Apache -> takzvaná "killer app" - čiže vlajková aplikácia, ktorá by sa dostala do každej domácnosti (serverovni pre Apache) a stala sa neodmysliteľnou. Kým linux nepríde s takouto "featurou" tak bude vždy len sedieť vzadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som jediný, ktorý si všimol ako sa navzájom oba modely pekne doplňujú? Hmmm...

Jan Cifra

Jan Cifra

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...bežný človek s veľmi nadľahčeným pohľadom na svet. Zoznam autorových rubrík:  TechnologySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu